Sakal kesmenin hükmü..

Konusu 'Dini Sorular...' forumundadır ve simanur34 tarafından 20 Şubat 2009 başlatılmıştır.

  1. simanur34

    simanur34 islamseli

    Katılım:
    17 Temmuz 2007
    Mesajlar:
    884
    Beğenileri:
    0
    Soru : Sakal kesmenin hükmü nedir?

    Cevap: Bismillahirrahmanirrahim

    Sakalın kökünden tıraş edilmesinin meşruluğuna işaret eden hiçbir rivayet bulunmamaktadır. Sevgili Hz.Peygamber (S.A.V.) Efendimizin sahih hadislerinde sakalların tabii halleri üzere terk edilmesi ve uzatılması emredilmektedir. Bu konudaki hadis-i şeriflerden bazıları şunlardır:
    “Abdullah İbn-i Ömer (R.A)’den rivayete göre Nebi (S.A.V.): Bı-yıkları tıraş edin, sakalları bırakın buyurmuştur.”
    “On şey vardır ki bunlar fıtrattandır: Bıyığı kesmek, sakalı uzat-mak, misvak kullanmak, burna su çekmek, tırnak kesmek, mafsallarını yıkamak, koltuk altını yolmak, kasıkları tıraş etmek ve suyla taharetlen-mek, istinca.”
    Görüldüğü üzere hadis-i şeriflerde hem bıyıkların kısaltılması ve hem de sakalların uzatılması emredilmektedir. Bu nedenle fahihlerin ço-ğunluğu, sakalların uzatılmasının emredilmesinden dolayı sakalı kökün-den tıraş etmenin haram olduğuna hükmetmişlerdir. Sakalı kökünden tı-raş etmeye cevaz veren hiçbir fakih yoktur. İşte bazı muteber fıkıh kitap-larımızdan konuyla ilgili hükümler şunlardır:
    “…Kişinin sakalını kesmesi, erkeğin kadına benzemesi helal olma-dığı gibi helal değildir. Bu sebeple, erkeğin sakalını tıraş etmesi kadına benzemek olduğu için haram olmuştur.”
    “…Erkeğe sakalını kesmesi haramdır.”
    “…Yüzden tüyü izale etmek haramdır. Ancak kadının sakal ve bı-yıkları çıkarsa, kesmesi haram olmaz. Bilakis müstehaptır.”
    “…Muhakkak ki sakal erkeğin süsüdür. Sakal yaratılışın tamamın-dandır. Dış görünüşte erkek sakal ile kadından ayrılır. Sakal hiçbir zaman çirkin olmamıştır. Çünkü sakallı olan, her zaman hürmet, saygı ve tazim görür.”
    Metin ve mealleri verilen hadis-i şerifler ve muteber fıkıh kitapla-rımızdan nakledilen fetvalardan anlaşılmaktadır ki: Sakalı kökünden tıraş etmek haramdır.
    Sakal, ALLAH Teâlâ’nın dininden bir cüzdür. Sakal fıtridir. Yani ya-ratılış icabı erkeklerde bulunması gerekli olan bir kılıktır. Sakal, erkeğin alâmetifarikasıdır. Yani erkeği kadından ayıran en büyük özellik ve ayrı-calıktır. İslam dininin lanetlediği konuların en başında da erkeğin kadına, kadının da erkeğe benzemeye çalışması gelir.
    Bir erkeğin sakalını kesmesi, yaratılışı bozmaktır, fıtrata müdahale etmektir. Bunun altında yaratılış şeklini beğenmeme kastı aranır ki, bu insanı küfre sokabilir.
    Erkeğin tabii hali sakallı halidir. Sakal önceki peygamberler ve ümmetlerde de mevcut idi. Başta Hz.Peygamber (S.A.V.) Efendimiz olmak üzere tüm peygamberler sakallı idi. Ayrıca tüm sahabe-i kiram ve tabiin de sakallı idiler. Bütün bunlar bizlere sakalsızlığın asla caiz olma-dığının delilleridir.
    Sakal, bütün peygamberlerin, bütün sahabe ve Salih ümmetlerin it-tifak ettiği bir konu olduğu gibi ve ayrıca Hz.Peygamber (S.A.V.) Efen-dimiz ümmetine sakallarını salıvermesini emretmiştir. Bu nedenle Müs-lüman her erkek, sakalını salıvermek zorundadır.
    Hz.Peygamber (S.A.V.) Efendimizin sözleri ve işlerinden gaflet olmak, haram hükmüne muhalif olan ameldir. Binaenaleyh yüzümüzün nuru, Hz.Peygamber (S.A.V.) Efendimizin sünneti, hayâ perdesi, ümmet-lik nişanesi olan sakalı bırakmak lazımdır. Bunu kesip atmak büyük gaf-let ve cahilliktir, fıtrattan ayrılmaktır. Sakalı kesmek Hz.Peygamber (S.A.V.) Efendimizin şekil ve şemalinden çıkmaktır. ALLAH’ın Resulü sa-kalını hiç kesmemiştir.
    Hz.Peygamber (S.A.V.) Efendimiz sakalsız elçilerden tiksinirdi. Bir seferinde, huzuruna çıkan Yemen elçilerinin sakalsız hallerini görün-ce tiksinmiş ve yüzünü çevirmiştir.
    Yarın ALLAH Teâlâ’nın huzurunda toplanacağına, Hz.Peygamber (S.A.V.) Efendimiz ile karşılaşacağına, O’nun kıyamet günü ümmetine şefaat edeceğine inananlar, acaba bu olaydan hiç mi endişe duymuyorlar? Hz.Peygamber (S.A.V.) Efendimizin kendilerinden nefret edebileceğini, yüzünü çevirebileceğini hiç düşünmezler mi?

    MEHMET TALU
     
  2. simanur34

    simanur34 islamseli

    Katılım:
    17 Temmuz 2007
    Mesajlar:
    884
    Beğenileri:
    0
    Sakal erkeğin tesettürüdür,Sarık kefenidir,Cübbe takvasıdır
    Çarşaf bayanın asaletidir.:gozat::gozat:
     
    Son düzenleyen: Moderatör: 25 Şubat 2009
  3. Magrip

    Magrip Hizmet Nimettir. Yönetici

    Katılım:
    11 Ocak 2008
    Mesajlar:
    20.430
    Beğenileri:
    1
    Sakal erkeğin tesettürüdür,Sarık kefenidir,Cübbe takvasıdır

    eyvallah kardeşim güzel bilgiler sakalı mümkn oldugunca bırakmaaya çalışıyorum ama iş icabı kesmek lazım geliyor bir zaman.

    sarık keşke dolaşabilsek giyebilsek sarıkla..
    cübbe de olar inşallah
     
  4. maverat

    maverat Active Member

    Katılım:
    24 Temmuz 2007
    Mesajlar:
    6.940
    Beğenileri:
    0
    mehmet talu hocanın son ifadeleri biraz ağır olmuş..

    sakal uzatmak sünneti müeekkettir.terki farzın terki gibi olmamakla beraber çoğu fakih haram saymış..bazı fakihler tahrimen mekruh saymış..

    pegamber efendimiz tiksinir veya yüzüne bakmaz gibi ifadeler çok doğru değil bence..resmi dairelerde çalışmak zorunda olup kalbi iman dolu erkekler napsın?..

    gönül isterki imkan olsa herkes yapsa..
     
  5. nursima

    nursima islamseli

    Katılım:
    9 Haziran 2007
    Mesajlar:
    594
    Beğenileri:
    0
    :razi::gül:islam kıldan ince kılıçtan keskin derler ya.bu konularda öyle bence.duyup öğrenince sorumlu oluyoruz.ALLAH bildiklerimizle amel etmeyi nasip eder İNŞAALLAH.bilmediklerimide öğrenmeyi.
     
  6. salat

    salat islamseli

    Katılım:
    30 Temmuz 2008
    Mesajlar:
    5.084
    Beğenileri:
    0
    :razi: Çok önemli fıkhi meselelerden biridir.Güzel bir sünnet müslümanlara sakal yakışıyor, helede gençlerimize sanki nur üstüne nur oluyorlar.Rabbim hepimize sünnet üzere yaşamayı nasip eylesin...:gül:
     
  7. mollacami

    mollacami New Member

    Katılım:
    26 Nisan 2009
    Mesajlar:
    6
    Beğenileri:
    0
    [FONT=&quot] [/FONT]
    İlgili delil ve ardından uzman yorumları gelecektir :
    1.[FONT=&quot] [/FONT] "On şey fıtrattandır: Bıyıkları kesmek; sakalı salıvermek; misvak ile ağzı, dişleri temizlemek; su ile burnu temizlemek; tırnakları kesmek; kirlerin barınabileceği yerleri yıkamak; koltuk altındaki kılları gidermek, kasıkları tıraş etmek; necaset yolunu su ile pak eylemektir." (Müslim, Tahare, 56/Ebu Davud Tahare, 29)
    2.[FONT=&quot] [/FONT]‘’(şeytan) Şüphesiz onlara emredeceğim de Allah'ın yarattıklarını değiştirecekler (dedi).’’(Nisa : 119)
    Yukarıdaki âyette geçen ‘’yarattıklarını’’kelimesine binaen,Allah sakalı da yarattı ve sakalı kesince değiştirmek olur,dolayısıyla şeytana kanılmış olunur,diyerek bu âyeti delil olarak gösterenler mevcuttur.
    3.[FONT=&quot] [/FONT]‘’ Bıyıkları kısaltın,sakalları uzatın.’’(Buhari,libas: 64/Müslim,tahare :54) benzeri lafızlarla (Müslim,taharet :16/Tirmizi,edep :6) hadis kitaplarında da deliller mevcuttur.
    4.[FONT=&quot] [/FONT] ‘’ Rasûlullah (s.a.v) bıyık*ları kazıyıp sakalları olduğu hâl üzere bırakmayı (uzatmayı) emretti.’’ ( Müslim, Taharat. 51; Tirmizî. Edeb. İS: Nesâi Zinet, 1-56.Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 14/273.) > Tirmiziye göre hasen sahih hadistir. Görüldüğü üzere bıyıkları tamamen kesmeyi emreden hadiste mevcuttur.

    5.[FONT=&quot] [/FONT]‘’Bıyığı kes,sakalı bırak.’’(Buhari,libas : 63,no : 5554,5,2209/Müslim,hads no : 260)
    6.[FONT=&quot] [/FONT]‘’ Bıyığı kes,sakalı uzat, Yahudilere benzeme.’’(Tahavi,Meanilasar : 4,230/Ali El Mutteki.K.Ummal : 17218,6,649)
    7.[FONT=&quot] [/FONT]"Peygambere itaat eden, Allah'a itaat etmiş olur." (Nisa:80)
    8.[FONT=&quot] [/FONT]"Peygamber size neyi getirip verdi ise onu kabul edin, alın ve sizi yasakladığı şeyden de sakının." (Haşr:7)
    9.[FONT=&quot] [/FONT]"Allah'ın Resulünde sizin için güzel örnekler vardır." (Ahzâb:21)

    10.[FONT=&quot] [/FONT]"Kim bir kavme benzemeye çalışırsa, onlardandır." (Ebu Davud, Libas, 4)

    11.[FONT=&quot] [/FONT]‘’Bıyığından almayan (kısaltmayan)kişi bizden değildir.’’(Tirmizi,hads no : 2762)

    12.[FONT=&quot] [/FONT]‘’Peygamber…kendilerini kadınlara benzetmeye çalışan erkeklere lânet etti.’’(Tirzmizi,hads no : 2785,2786)

    13.[FONT=&quot] [/FONT]Bıyık kesmenin mekruh bile olmadığa dair deliller için bak : (Şerhu Meâni'l-Asâr: 4,231/Neylü'l-Evtar: 1,137 / Muğnî: 1,73-74 )Bıyıkların yan taraflarından alıp ortada az bir şey bırakmak caiz görülmemiştir.
    Sakal konusunda alimlerin farklı görüş bildirmelerinin en büyük nedeni hadisteki ‘’ uzatın’’ kelimesine dayanmaktadır.Kimi alimler uzatın,kelimesinin emir manasında olduğunu düşünürken , kimi alimlerler de emir değil de ‘’ yapılmasını tavsiye ederim.’’ Anlamında olduğunu düşünmektedir.Bıyık hakkında ise farklı hadisler olduğundan,alimler tarafından farklı görüşler belirtilmiştir.Nitekim bir hadiste de bıyık bırakmayan bizden değildir anlamında lafızlar mevcutken başka bir hadiste de ‘’bıyığı kesin.’’denilmektedir.
    Uzman yorumları :
    1. İmam Ebû Hanîfe, İmam Züfer, İmam Ebû Yusuf ve İmam Muhammed'e göre, gerek baştaki saçların, gerekse bıyığın kökün*ün kesilmesi efdaldir.( Neylü'l-Evtar: 1/137)>benzer bir bildiri Tahavi tarafından da rivâyet edilmiştir.
    [FONT=&quot] [/FONT]‘’Sakal tıraşı,Ebu Hanife,İmam Mâlik,Şafii,A.B.Hanbel ve diğerlerine göre
    haramdır.’’(Menhel : 1,186)Görüldüğü üzere Ebu Hanife’nin görüşünün ne yönde olduğuna dair iki rivayet mevcuttur.

    2.[FONT=&quot] [/FONT]Tahavî , yakın manalar içeren hadisler rivayet ettikten sonra kendi reyini şöyle açıklar: "Naklettiğimiz hadislerin hemen hepsini bir araya getirdiğimizde şöyle bir sonuç çıkar : "Bıyıkları kökünden kes*mek, onu kırkıp düzeltmekten daha iyidir."

    3.[FONT=&quot] [/FONT]Zahiri alimlerinden İbni Hazm,sakalı kesmek haramdır, dolayısıyla sakal bırakmak farz,demiştir.
    4.[FONT=&quot] [/FONT]Ebu abdillah , bıyığı kazımak ile kısaltmak arasında fark yoktur,demiştir.

    5.[FONT=&quot] [/FONT]Muğni adlı eserde belirtildiği üzere,Ebu Muhammed de Ebu Abdillah ile aynı görüştedir
    6.[FONT=&quot] [/FONT]Buhari şerhçilerinden olan Ayni, bıyığın kısaltılmasının derecesi hakkında ihtilaf olduğunu söylemiştir.
    7.[FONT=&quot] [/FONT]İbn Ömer,Cabir ibni Abdillah ve Ebu Said El Hudri’nin görüşü : Bıyığı kökten kazımak müstehap yani güzeldir.(Ayni,Umdetülkari :22/44)
    8.[FONT=&quot] [/FONT]İbn-i Hacer, Remli, Gazali : Bu üç alimimiz de sakal tıraşının mekruh olduğu görüşündedir.

    9.[FONT=&quot] [/FONT]İbn Teymiyye “İhtiyaratu’l-İlmiyye” de şöyle der: “Sahih hadislerde belirtildiği üzere sakal tıraşı haramdır. Kimse mübah görmemiştir.”

    10.[FONT=&quot] [/FONT]Hanefilerden İbn Abidin : Erkeğin sakalını kesmesi haramdır.

    11.[FONT=&quot] [/FONT]İmamı Şafi “El-Üm” de sakalı tıraşın haram olduğunu belirtmiştir.

    12.[FONT=&quot] [/FONT]Malikilerden de el-Adevi, İmam Malik’den, sakal tıraşının Mecusilerin işlerinden olduğunu nakletmiştir.

    13.[FONT=&quot] [/FONT]İbn Abdilber “Temhid” de sakal tıraşının haram olduğunu ve bunu ancak kadınsı erkeklerin yaptığını belirtmiştir.

    14.[FONT=&quot] [/FONT]Fahirettin Razi,mekruh olduğu görüşünde.

    15.[FONT=&quot] [/FONT]Maliki’lerden Kadı İyaz mekruh olduğu görüşünde.

    16.[FONT=&quot] [/FONT]Ahmet Mahmut Ünlü,Müslüman erkeğin sakalını tıraş etmesi her zaman haramdır.(Fıtrat-ı Tağyir)

    17.[FONT=&quot] [/FONT]Prof.Dr.Yusuf Kardavi, sakal tıraşının mekruh olduğu görüşündedir.

    18.[FONT=&quot] [/FONT]Prof.Dr.Faruk Beşer : Sakalı Allah Resulü Efendimiz "fıtrat"tan, yani Allah (c.c)'ın seçtiği ve görmek istediği yaratılış biçiminden olarak nitelemiş, Allah da fıtratın değiştirilmesi için uğraşanların cehennemlik olduklarını bildirmiştir. Fıtratın gereği olan bir konuda hanımdan ya da herhangi bir kimseden izin istemek ise birisinin malı için bir baş*kasından izin istemesine benzer (Fetvalarla Çağdaş Hayat)

    19.[FONT=&quot] [/FONT]Prof. Dr. M.Esad Coşan ise sakalı kesmek hilkati (yaratılıştan var olanı) tağyirdir (değiştirmektir) , bundan dolayı haramdır.(Güncel Meseleler)

    20.[FONT=&quot] [/FONT]Prof.Dr. Muhammed Ebu Zehra :sakal bırakmak faziletli,kesmekse mübahtır.

    21.[FONT=&quot] [/FONT]Diyanetin seçtiği görüşe göre sakal bırakmak örfi sünnettir,sakal kesmek haram değildir.

    22.[FONT=&quot] [/FONT]Mevdudi,Fetvalar adlı eserinde sakal kesmek haramdır,dememişse de sakal bırakmanın gerekliliği üzerinde durmuştur.

    Konuyla ilgili son sözler :
    1)[FONT=&quot] [/FONT]Son devir alimlerinin daha müsamahakar fetva verdikleri görünmektedir. İlk devrin cumhuru (çoğunluğu) sakal tıraşı haram demiştir. Oysa günümüzdeki cumhur,sakal tıraşı mübah,demiştir.
    2)[FONT=&quot] [/FONT]Otuz yaşından ya da kırk yaşından sonra sakal bırakmak sünnettir,diye hiçbir rivâyet yoktur.bir başka deyişle bu görüş bid’attır.
    3)[FONT=&quot] [/FONT]Sakal bırakmak için hanımdan izin alınmalı,diye düşünenler yanlış bir düşünce içerisindedir çünkü ‘’yaratana isyan konusunda yaratılmışa itaat olunmaz.’’ Diye bildiğimiz hadis ve bu manaya yakın âyet ile izin alınmasının yanlışlığı ortadadır.
    4)[FONT=&quot] [/FONT]Bırakılan sakalın uzunluğu bir tutam olmalı mıdır ?
    Mevdudi,Fetvalar : Siyer kitapları üzerindeki araştırmalarım neticesinde iki-üç sahabeden başkasının sakalının miktarı hakkında bir bilgiye sahip olamadım. Sahabenin şe*maili üzerinde sayfalarca yazılıp çizilmesine rağmen onların sakallarının ne kadar olduğu hakkında bir şey yazılmamıştır. Bundan da selef uleması arasında sakalın uzunluğu me*selesinin ne kadar önemsiz ve dikkate değmez bir şey olduğu anlaşılabilir. Bununla birlikte müteahhirîn uleması arasın*da bu mesele üzerinde oldukça fazla durulmuştur. Bundan da, sanki müminin hal ve hareketlerinde ilk önce araştır*mak zorunda olduğu şey sakalın uzunluğuymuş gibi bir an*lam çıkarılmaktadır.

    5)[FONT=&quot] [/FONT]Sakal duası,bidattır çünkü ne ayetlerde ne de hadislerde sakal duası yoktur.Mevlüt Özcan’ın Din Görevlisinin El Kitabı adlı eserinde mevlit okumanın bidatlığı,yanlışlığı üzerinde dururken yine bir bidat olan sakal duası hakkında ’Sakal duasının yapılmasında dini hiçbir sakınca yoktur.’’demesi ilgi çekicidir.

    6)[FONT=&quot] [/FONT]Korkutan sakal mı cehalet mi ? Sakallı birine ‘’ Sakalından korkuyorum, yobaz’’ demek kadar düşünememe hastalığına yakalanan birisini daha olamaz çünkü korkutan şey ‘’ tüy,kıl mı ? ‘’ bir insan bir başkasının sakalından neden korkar ? sakal bir silah mıdır ?Bir insandan korkacaksak hiç yoktan elinden,dilinden korkalım bu mantıklı olabilir ama sakalın bir şey yapamayacağı aşikarken bu anlamsızlık da nedir ?Peygamberimizin yaptığı bir şey nasıl olur da yobazlık olur ?Bu olsa olsa bir karalama faaliyetidir. Bunların amacı dini bir karakter olduğu düşünülen sakaldan bir başka deyişle dini uygulamalardan insanları uzaklaştırmak olsa gerek.Bu tür oyunlara gelmemek için çaba sarf edilmelidir.

    7)[FONT=&quot] [/FONT]Sakal bırakan Müslüman’dır,yargısının yanlışlığı kesindir ama böyle olmadığını kabul e ettiğimizi farz edelim. Sakallı birisi adam vurunca ‘’işte Müslümanlık bu,deniliyor.’’ Ve Müslümanlara dahası Müslümanlığa soğuk bakılıyor ve genelleme hatasına düşüp tüm sakallıları aynı kefeye koyuyorlar,diyelim ki haklılar.Peki ama sakalsız birisi adam vurunca neden ‘’Müslüman olmayanlar işte böyledir,sakalsızlar böyledir.’’ Denilmiyor ve onlardan korkulmuyor?Neden ğayri Müslimliğe soğuk bakılmıyor ? Mantık yoksulluğu çeken, bir insanlık tarihi yazmışız da haberimiz yok.


    KAYnak : ulumulislam
     
  8. imam-hatipli

    imam-hatipli New Member

    Katılım:
    9 Nisan 2009
    Mesajlar:
    6
    Beğenileri:
    0
    kafadan mı atıyo da yanlıştır diyosun. okursan anlarsın.
     

Sayfayı Paylaş